Πανελλαδικές online μαθήματα
Ομογενείς online μαθήματα
Modern Greek online
benia1003@gmail.com
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ / ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ
Στην ενεργητική φωνή δίνεται έμφαση στο υποκείμενο, στο πρόσωπο που ενεργεί (υποκείμενο). Καθιστά το ύφος άμεσο, οικείο, ζωντανό, πιο ελεύθερο.
μετατροπή:
- το ρήμα της ενεργητικής το μετατρέπουμε στον αντίστοιχο τύπο της παθητικής
- το αντικείμενο γίνεται υποκείμενο
- το υποκείμενο γίνεται ποιητικό αίτιο (από + αιτιατική)
Στην παθητική φωνή δίνεται έμφαση στην πράξη, με χρήση ποιητικού αιτίου. Προσδίδεται ύφος επίσημο, σοβαρό, αντικειμενικό. Ο συγγραφέας αποστασιοποιείται από αυτά που γράφει.
μετατροπή:
- το ρήμα της παθητικής σύνταξης το μετατρέπουμε στον αντίστοιχο τύπο της ενεργητικής
- το υποκείμενο γίνεται αντικείμενο
- το ποιητικό αίτιο γίνεται υποκείμενο
Προσοχή στα αποθετικά ρήματα, δηλαδή ρήματα με μορφολογία μέσης φωνής, αλλά ενεργητική διάθεση.
πχ
δέχομαι -> κάνω δεκτό
εκμεταλλεύομαι -> αξιοποιώ, γίνομαι αντικείμενο εκμετάλλευσης
Αντίστοιχα το οφείλω κατά τη μετατροπή στην ενεργητική φωνή αντικαθίσταται από το ρήμα πρέπει.
Ερωτήσεις
- Να αναγνωριστεί το είδος της σύνταξης (ενεργητικής ή παθητικής) που επικρατεί στην παρακάτω πρόταση του κειμένου και να μετατραπεί στην αντίθετή της.
- Ποια σύνταξη προτιμήθηκε στο παρακάτω απόσπασμα και γιατί; Να τη μετατρέψετε στην αντίθετή της.
- Να ξαναγράψετε την πρόταση μετατρέποντάς την στην αντίθετή της και να σχολιάσετε το επικοινωνιακό αποτέλεσμα. Η έμφαση μετατοπίζεται από το υποκείμενο στην πράξη (ή από την πράξη στο υποκείμενο).
- Ποιο είδος σύνταξης (ενεργητική ή παθητική) θεωρείτε ότι είναι το πλέον κατάλληλο για το κείμενο, με βάση το σκοπό του αρθρογράφου και το επικοινωνιακό αποτέλεσμα του αναγνώστη;
- Ποιο από τα δύο είδη σύνταξης (ενεργητική ή παθητική) θεωρείτε ότι είναι το πλέον κατάλληλο για το κείμενο με βάση το σκοπό του συντάκτη και το επιδιωκόμενο επικοινωνιακό αποτέλεσμα στους αναγνώστες;
Απαντήσεις
Επικρατεί / προτιμήθηκε η ενεργητική φωνή. Με τη μετατροπή της σε παθητική δίνεται έμφαση στην πράξη ή το γεγονός.
Επικρατεί η παθητική φωνή. Με τη μετατροπή της σε ενεργητική δίνεται έμφαση στο υποκείμενο.