ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Πανελλαδικές online μαθήματα

Ομογενείς online μαθήματα

Modern Greek online

benia1003@gmail.com

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ 

Το ψηφιακό σχολείο με τη βασική υποστηρικτική του δομή, την ψηφιακή πλατφόρμα, έχει ως στόχο την πλήρη ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία όλων των μαθημάτων αλλά και στη σχολική ζωή ευρύτερα.

Προϋπόθεση για τη δημιουργία ψηφιακής τάξης είναι η γρήγορη σύνδεση με το διαδίκτυο και ο εξοπλισμός με διαδραστικά συστήματα διδασκαλίας. Ο εκπαιδευτικός και οι μαθητές αλληλεπιδρούν με δυναμικό τρόπο με την ουσιαστική χρήση όλων των σύγχρονων τεχνολογιών

Το ψηφιακό σχολείο με τη χρήση των ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών) γίνεται ο καταλύτης για την αλλαγή:  

α) του περιεχομένου των Προγραμμάτων Σπουδών και της σχολικής γνώσης

β) της διδασκαλίας και της μάθησης

γ) της σχέσης εκπαιδευτικών και μαθητών

δ) της σχέσης γονιών και σχολείου

Το ψηφιακό σχολείο υιοθετεί μία ολιστική προσέγγιση, η οποία υπαγορεύει την παράλληλη ανάπτυξη όλων των παραμέτρων που η εμπειρία αναδεικνύει ως κρίσιμες για την επιτυχή εισαγωγή των νέων τεχνολογιών:

1) ενίσχυση των υποδομών δικτύου και του ηλεκτρονικού εξοπλισμού των σχολείων με στόχο τη δημιουργία της ψηφιακής τάξης. Η ψηφιακή τάξη έχει γρήγορη σύνδεση με το διαδίκτυο, είναι εξοπλισμένη με διαδραστικά συστήματα διδασκαλίας (π.χ. διαδραστικούς πίνακες), ενώ ο εκπαιδευτικός και οι μαθητές αλληλεπιδρούν με δυναμικό τρόπο με τη χρήση όλων των σύγχρονων εργαλείων.

2) πλούσιο, διαδραστικό και αντιστοιχισμένο με τα προγράμματα σπουδών ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο (e-books) για όλες τις τάξεις και τα μαθήματα

3) επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην εκπαιδευτική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών

4) ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικής διοίκησης της εκπαίδευσης και διαχείρισης εκπαιδευτικών δεδομένων

5) σύστημα υποστήριξης των σχολείων σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, προώθηση της αριστείας και της καινοτομίας στη χρήση των ΤΠΕ, δράσεις με στόχο την ενημέρωση γονέων, μαθητών, και εκπαιδευτικών για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου κπλ)

Η δημιουργία του ψηφιακού σχολείου αποτελεί υψηλή προτεραιότητα για να ανακτήσει το ελληνικό σχολείο την ανταγωνιστικότητά του στον ευρωπαϊκό χώρο.

Θετικές όψεις του ψηφιακού σχολείου 

  • Η διδασκαλία γίνεται πιο ευχάριστη και ενδιαφέρουσα για τα παιδιά που είναι εξοικειωμένα με την τεχνολογία.
  • Αποτελεί καινοτομία στη διδακτική πράξη.
  • Οι μαθητές καθίστανται ενεργητικοί δέκτες της μάθησης.
  • Η τεχνολογία ανοίγει δρόμους για τη συνεργασία και την επικοινωνία.
  • Ενεργοποιείται η συνεργατική μάθηση.
  • Διευκολύνεται η πρόσβαση του μαθητή σε βιβλιοθήκες, πανεπιστήμια, μουσεία, πνευματικά κέντρα.
  • Αποφεύγεται η αποστήθιση.
  • Η ηλεκτρονική διδασκαλία προσφέρει ένα αίσθημα ελευθερίας στα παιδιά και μειώνει το άγχος τους σε σχέση με τη φυσική παρουσία του δασκάλου, ιδιαίτερα των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες.
  • Με βάση αυτήν την πλατφόρμα, δίνεται πρόσβαση από το σπίτι, στο μεν μαθητή για περαιτέρω εμπέδωση της ύλης με τον ιδιαίτερο δικό του ρυθμό, στο δε γονιό για να ενημερώνεται για όλη τη σχολική πορεία του παιδιού του.

Αρνητικές όψεις του ψηφιακού σχολείου 

  • Παραγκωνίζεται ο ρόλος του εκπαιδευτικού.
  • Δημιουργείται ψυχρό κλίμα ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές.
  • Πλήττεται η κοινωνικότητα και η δημιουργικότητά μας.
  • Οι μαθητές συνηθίζουν στις έτοιμες λύσεις προβλημάτων και απαντήσεις ερωτημάτων.
  • Μαθητές και εκπαιδευτικοί αδυνατούν να επεξεργαστούν κριτικά πληροφορίες λόγω της ταχύτητας της πληροφόρησης.

Θέματα για συζήτηση 

Πανδημία και τηλεκπαίδευση: Μια νέα εμπειρία

Τα σημερινά παιδιά μεγαλώνουν σε μια on-line κοινωνία όπου η χρήση των νέων τεχνολογιών είναι αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας. Έτσι είναι φυσικό η χρήση των ΤΠΕ στο εκπαιδευτικό περιβάλλον να παίζει πολύ σημαντικό ρόλο καθώς οι μαθητές είναι εγγράμματοι με τρόπο διαφορετικό από τις προηγούμενες γενιές. Οι δεξιότητες ανάγνωσης και γραφής απαιτούν μια νέα διάσταση, αφού τα παιδιά είναι ψηφιακοί ιθαγενείς και ως εκ τούτου είναι έτοιμα και ικανά να αντιμετωπίσουν τα πολυτροπικά κείμενα που κυριαρχούν στον σύγχρονο ψηφιακό κόσμο.

(Από τον ημερήσιο τύπο)

Η ίδια η έννοια «κείμενο» έχει αλλάξει. Εκτός από γλωσσικά, τα κείμενα στις μέρες μας είναι οπτικά, ακουστικά, συνδυάζουν εικόνα, ήχο, κίνηση (πολυτροπικά κείµενα) και για το λόγο αυτό απαιτούνται πρόσθετες δεξιότητες για να αποκωδικοποιηθούν. Νέες μορφές γραμματισμού έκαναν την είσοδο τους στην σχολική τάξη, ανάλογα µε το είδος του «κειμένου» το οποίο θα πρέπει να ερμηνεύσουμε ή να μεταδώσουμε. Μια τέτοια μορφή είναι ο οπτικός γραμματισμός, που ορίζεται ως η ικανότητα, όχι μόνο κατανάλωσης (χρήσης) και κριτικής αποτίμησης αλλά και δημιουργίας οπτικών εννοιών και παραγωγής οπτικών μηνυμάτων. Ένα από τα μέσα που παρέχει οπτικά μηνύματα είναι το ψηφιακό βίντεο.

(Από τον ημερήσιο τύπο)

Σύμφωνα με τον Δείκτη Ανταγωνιστικότητας Ταλέντου του Ομίλου Adecco για το 2016, που δημοσιεύθηκε σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Διοίκησης Επιχειρήσεων (INSEAD), μία στις δύο θέσεις εργασίας σήμερα εκτιμάται πως κινδυνεύει να αντικατασταθεί από μηχανές. Αυτές οι θέσεις εργασίας κινδυνεύουν να χαθούν ως αποτέλεσμα του αυτοματισμού: 14% των θέσεων εργασίας έχουν ήδη αυτοματοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό, ενώ 32% αυτών πρόκειται στο μέλλον να αλλάξουν σημαντικά λόγω του αυτοματισμού. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Adecco, το 80% των εργοδοτών θεωρεί ότι το εκπαιδευτικό σύστημα δεν εξοπλίζει τους αποφοίτους με το αναγκαίο μείγμα δεξιοτήτων που απαιτείται από την αγορά εργασίας. Στην ίδια έρευνα φάνηκε ότι οι κοινωνικές δεξιότητες, που αναζητούνται περισσότερο από τις εταιρείες στην Ελλάδα, είναι η επιχειρηματική ηθική, η ικανότητα εργασίας σε ομάδα, η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα, όπως και οι επικοινωνιακές δεξιότητες. Απαντώντας στο αν βρίσκουν τις δεξιότητες αυτές στους υποψηφίους που αξιολογούν για θέσεις εργασίας στις εταιρείες τους, οι εργοδότες λένε ότι δεν τις βρίσκουν εύκολα και στον βαθμό στον οποίο τις χρειάζονται.

(Από τον ημερήσιο τύπο)

Ειδικότερα, σημαντικό στοιχείο που εξηγεί γιατί οι νέες τεχνολογίες δεν έχουν ακόμη αποτελέσει βασικό κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα σχολεία της χώρας είναι η έλλειψη εξοικείωσης από τους εκπαιδευτικούς. Σύμφωνα με το Υπ. Παιδείας, μόλις το 35% των εκπαιδευτικών δηλώνουν ότι έχουν χρησιμοποιήσει τις νέες τεχνολογίες στα μαθήματά τους, την ίδια στιγμή που ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 74%. Μάλιστα, το 31% των Ελλήνων εκπαιδευτικών δεν έχουν καμία εμπειρία στη χρήση των νέων τεχνολογιών, ενώ ο ευρωπαϊκός μ.ό. είναι 7%. Απαιτείται, λοιπόν, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Ηδη, είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για την επιμόρφωση 103.000 εκπαιδευτικών (57,2% του συνόλου) στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στα μαθήματα ειδικότητάς τους και στη χρήση διαδραστικών πινάκων και ψηφιακής εκπαιδευτικής πλατφόρμας. Μάλιστα, για εξ αποστάσεως επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα δημιουργηθεί ειδική e-πλατφόρμα. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών κρίνεται απαραίτητη, ώστε ο εξοπλισμός να μην καταλήξει… παιχνίδι για τους μαθητές. Κάτι τέτοιο συνέβη σε πολλές περιπτώσεις με τους περίπου 120.000 μαθητές της Α΄ Λυκείου, οι οποίοι τον Σεπτέμβριο του 2009 πήραν δωρεάν λάπτοπ. Τα 13χρονα για πρώτη φορά είχαν δικό τους λάπτοτ, και όχι τον παλιό οικογενειακό υπολογιστή, και το έριξαν στα παιχνίδια και τη -μέσω MSN– συνομιλία με τους φίλους τους!

(Από τον Απόστολο Λακασά)

Πώς θα είναι το σχολείο του μέλλοντος; Σύμφωνα με ειδικούς που καινοτομούν στον χώρο της ψηφιακής εκπαίδευσης, το σχολείο του αύριο θα είναι συνεργατικό καθώς θα ενθαρρύνεται η ομαδική εργασία και δεν θα επικεντρώνεται μόνο στην ατομική επιτυχία αλλά και στον πειραματισμό. Το γαλλικό startup Unowhy που δραστηριοποιείται στον χώρο της e-εκπαίδευσης παρουσίασε πρόσφατα την τάξη του μέλλοντος. H νέα τάξη «La nouvelle classe», είναι ένα ψηφιακό εργαστήριο που ενσωματώνει τις τελευταίες καινοτομίες του χώρου, προτείνοντας διαφορετικά εργαλεία διδασκαλίας σε εκπαιδευτικούς και μαθητές.

Η σχολική αυτή τάξη θα χρησιμοποιεί την πρωτοποριακή και ειδικά προσαρμοσμένη για την εκπαίδευση ταμπλέτα «Sqool», που κυκλοφόρησε η εταιρία στις αρχές του 2016 και λειτουργεί ως κόμβος περιεχομένου για μαθητές κι εκπαιδευτικούς. Παράλληλα, οι δημιουργοί της υπόσχονται απόλυτη ασφάλεια καθώς η ταμπλέτα εμποδίζει τις πολλαπλές διαφημίσεις να εμφανιστούν όταν τα παιδιά μπαίνουν στο διαδίκτυο και προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα τους από οποιαδήποτε εμπορική εκμετάλλευση.

Η ταμπλέτα λειτουργεί διαδραστικά, εμπεριέχει χρήσιμες εφαρμογές επιλεγμένες από τον καθηγητή, μαθήματα, πρόσβαση στο διαδίκτυο, καθώς και διαφορετικά υλικά κι εργαλεία όπως βίντεο, κείμενα, εικόνες, κλπ.) . Ο καθηγητής μπορεί να προετοιμάσει το μάθημά του όπως έκανε έως τώρα χρησιμοποιώντας διαφάνειες ή φωτοτυπίες, να τις στείλει στις ταμπλέτες των μαθητών και να επιβλέπει την πορεία τους. Σκοπός είναι να ενθαρρυνθεί η αυτονομία των μαθητών για να μπορούν να καθορίζουν εκείνοι το ρυθμό εκμάθησης και αφομοίωσης της γνώσης.

Στο πλαίσιο του εθνικού προγράμματος για την ψηφιακή εκπαίδευση, το startup συνεργάζεται με το Γαλλικό Υπουργείο Παιδείας κι έχει αναλάβει να εξοπλίσει με ψηφιακές ταμπλέτες 12 εκατομμύρια μαθητές στη Γαλλία και να τους προετοιμάσει για το σχολείο του αύριο.

(Από τον ημερήσιο τύπο)

Ψηφιακή τεχνολογία και κοινωνικός έλεγχος

Μολαταύτα, ο νέος «χρυσός» έχει ένα όνομα: δεδομένα. Από όλο το σύγχρονο τεχνολογικό φάσμα, η πανταχού παρούσα ψηφιακή τεχνολογία επιφέρει μεγάλους μετασχηματισμούς στην κοινωνία και την οικονομία. Όπως υποστηρίζουν ιστορικοί και κοινωνιολόγοι της επιστήμης και της τεχνολογίας, η ψηφιοποίηση της καθημερινότητας και των επιστημών αυξάνει με πρωτόγνωρους ρυθμούς και τρόπους τις δυνατότητες του κοινωνικού ελέγχου. Ο κηρυγμένος πόλεμος κατά της τρομοκρατίας, όπως αναφέρεται σε ανάλογες έρευνες, προσφέρει το πρόσχημα ώστε να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι, με αποτέλεσμα να επιβάλλονται νέοι αυταρχικότεροι νόμοι, να κυριαρχούν προηγμένες κατευθυντήριες τεχνολογικές εφαρμογές και, ασφαλώς, να ενισχύεται η συνεργασία στην ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ κρατικών και ιδιωτικών οργανισμών σε πλανητικό επίπεδο. Η καθιέρωση του ποσοτικού δείκτη με τον όρο «ανθρώπινη κοινωνική ανάπτυξη» εμπεριέχει σαφώς τη χρήση εργαλείων που ελέγχουν τα συστατικά της καθημερινής ζωής – εργασία, κατανάλωση, υγεία, αναψυχή, σχολείο, οικογένεια και φίλους. Η αύξηση ελέγχου και επιρροών είναι εμφανής, καθώς «φωτογραφίζει» – με τη συμμετοχή μας – τον προσωπικό χώρο, την επικοινωνία, τα κοινωνικά, πολιτισμικά και ψυχολογικά περιβάλλοντα στα οποία κινούμαστε.

(Από την Έφη Ασημακοπούλου)

One thought on “ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ”

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.